ساعت دماسنج

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
+ مهدي 
سلام.ابتدا عرض کنم من هزاره افغاني ام و توي مشهد زندگي ميکنم.
از نگاه تاريخ مثل روز روشنه که اقوام شريف خاوري از هزاره هاي افغانستان هستند.
يعني در اصل خاوري ها هزاره ايراني هستند. مانند هزاره هاي افغاني و هزاره هاي پاکستاني. قوم هزاره بيشترين پراکندگي رو توي اين سه کشور داره و در استراليا که چند سالي هست تعدادشان زيادتر شده.
من دوستان خاوري داشته ام. بعضا خود را خاوري و اصالتا هزاره ميدانستند.
بعضا خود را خاوري و بومي ايران کنوني ميدانستند. که در مورد اول هم بومي ايران قديم اطلاق ميشود.
و بعضا علارقم داشتن چهره هزارگي يا خاوري خود را مشهدي ميدانستن. که حتي با پرسيدن اينکه ايا شما خاوري هستيد. دستپاچه ميشدند و خود را مشهدي ميگفتند. يک دوست ديگرم که از سادات بود. داراي مشخصات کم چهره خاوري بود. يکروز پدر ايشون رو ملاقات کردم که علاوه بر چهره گرم هزارگي داراي لهجه هزارگي نيز بود. از دوستم بعدها پرسيدم شما اصالتا از خاوري ها نيستيد؟؟ با خنده و دستپاچگي خود را عرب گفت(به مزاح).
من بين خاوري ها اين 3 دسته را ديده ام.
بارها از زبان عجم ها شنيده ام که خاوري ها را بازمانده مغول ها ميدانند.
يکبار از جايي رد ميشدم و يک جوون عجم منو بربري خطاب کرد که از خجالتش دراومدم. اين رو گفتم تا دوستان خاوري بدونند ما هزاره ها نيازي نداريم خودمان را به شما بچسبانيم. در ايران نژادپرست از لحاظ اعتبار خاوري بودن بهتر از افغاني بودن نيست. تابحال در هيچ کجا خود را خاوري نگفتم و اگر کسي به اشتباه فکر ميکرد من خاوري ام.هميشه ميگفتم که خاوري نيستم و از هزاره هاي افغاني ام.
چيز ديگري که جالب است اينه که خاوري ها خودشان را از بومي هاي ايران کنوني ميدانند. ولي در هيچ کجاي تاريخ نامي از انها در ايران کنوني نيست. با توجه به بومي تر بودن انها نسبت به ترکمنها اصلا شناخته شده نيستند.
اگر معتقديد که هزاره نيستيد. نباشيد. ولي لطفا چيزي نگوييد که چندي بعد از گفته تان پشيمان شويد.
اگر معتقديد هستيد و به شما اثبات شد. با افتخار بگوييد از هزاره هاي ايراني هستم. در مورد هزاره هاي افغانستان تحقيق کنيد. نام هزاره از ترور و طالب و مواد مخدر و قتل و ادم کشي پاکه.