طالبان وهابی ،سلفی ، تکفیری ،+ ردّ برشبهات وها بیت+ ماباسنی دشمن
طالبان وهابی تکفیری سلفی ، افغانستان!
مسلمانان از صدر اسلام تاکنون همواره نسبت به تجلیل و تبجیل از بزرگان دین و رهبران و امامان خود اهمیت قائل بوده اند. یکی از راه های تجلیل بزرگان و قدردانی از زحماتی که آن ها در راه اسلام و هدایت مردم کشیده اند، آن بوده که بر روی قبرهای شان بارگاه ایجاد می کردند.
ایجاد بنا و بارگاه بر روی قبور پیشوایان و بزرگان هم با قرآن کریم و سخن خدای عظیم مطابقت دارد و هم با سیره اصحاب و تابعین و مسلمانانی که به عصر تابعین نزدیک بوده اند.
خدای جل شأنه در مورد اصحاب کهف می فرماید:
وَ کَذلِکَ أَعْثَرْنا عَلَیْهِمْ لِیَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ أَنَّ السَّاعَةَ لا رَیْبَ فیها إِذْ یَتَنازَعُونَ بَیْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقالُوا ابْنُوا عَلَیْهِمْ بُنْیاناً رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قالَ الَّذینَ غَلَبُوا عَلى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِداً .
الکهف : 21
و بدین گونه [مردم آن دیار را] بر حالشان آگاه ساختیم تا بدانند که وعده خدا راست است و [در فرا رسیدن] قیامت هیچ شکى نیست، هنگامى که میان خود در کارشان با یکدیگر نزاع مىکردند، پس [عدهاى] گفتند: «بر روى آنها ساختمانى بنا کنید، پروردگارشان به [حال] آنان داناتر است.» [سرانجام] کسانى که بر کارشان غلبه یافتند گفتند: «حتماً بر ایشان معبدى بنا خواهیم کرد.»
روش خداوند عزوجل آن است که هرگاه از کاری حکایت کند که مورد رضایتش نباشد، آن را با تعبیری نفی می کند و به طریقی عدم رضایت خود را نسبت به آن اعلام می کند. از باب مثال در مورد همین قصه اصحاب کهف ، وقتی مردم در مورد تعداد اصحاب کهف ، اختلاف کردند و بعضی گفتند 7 نفر بوده و هشتمین آنان سگ شان و... خداوند از این اختلاف با این تعبیر(رجما بالغیب) عدم رضایت خود را از این اختلاف بیهوده بیان می کند.
اما خدای جل و شأنه در مورد احداث بنا و معبد بر روی قبر هیچ تعبیری و سخنی که از عدم رضایتش حکایت کند، نیاورده که این دلیل بر آن است که خدای عزو جل از احداث بنا بر روی قبور اولیایش ناراضی نیست.
صحابه کرام که در زمان نزول قرآن زندگی می کرده اند و تابعان هم عصر صحابه (رض) قرآن و سخن خدا را بیش از ما می فهمیده اند. برای همین هم هست که آنان همواره قبر حضرت رسول(ص) را گسترش می دادند.
حضرت اسماعیل هم در مسجد الحرام که معروف به حجر اسماعیل است، دفن است. هیچکس آن را شرک ندانسته است در صورتی که همه دور آن طواف می کنند و نماز می خوانند.
بنا بر تواریخ ، غیر از قبر حضرت رسول(ص) که از سوی صحابه و تابعین گسترش می یافتند، اولین کسی که بر روی قبر بارگاه ایجاد کرد، منصور عباسی بود که بر روی قبر عباس بن عبد المطلب(رض) جد خود بارگاه درست کرد ؛ اما ائمه اهل تسنن مثل امام اعظم ابو حنیفه(رض) و مالک بن انس که در زمان آن ها زندگی می کردند، هیچ اعتراضی به این کار نکردند و بعد از آن ها امام شافعی و امام حنبل هم هیچ اعتراضی بر این کار نداشتند و اگر این کار شرک می بود، آن ها خود بر این کار اعتراض می کردند.
بر همین اساس است که مسلمانان اهل تسنن بر روی قبور امامان خود ، بارگاه درست کردند و مسلمانان اهل تشیع هم بر روی قبور امامان خود این کار را کردند. اکنون قبور امام اعظم ابو حنیفه و امام احمد حنبل که در بغداد قرار دارند و همچنین قبر امام شافعی که در مصر است، پا بر جا هستند و مسلمانان هر روز به زیارت آن ها می روند. تنها قبر امام مالک که در مدینه قرار داشت ، بواسطه وهابی ها ویران شد.
غیر از ائمه اهل تسنن ، بسیاری از اولیا و علمای بزرگ بارگاه دارند. از آن جمله است حضرت امام بخاری که کتاب صحیح بخاری را تألیف کرد.
در کتاب "مختصر طبقات الحنابله" در باره امام احمد بن حنبل آمده است: أحمد بن حنبل امام الحنابلة المتوفّى 241 ه، قبره ظاهر مشهور یُزار و یتبرّک به.
احمد بن حنبل ، امام حنبلی ها، متوفای سال 241 هجری ، قبرش پیدا و مشهور است و زیارت می شود و تبرک می شود.
در کتاب تاریخ الاسلام ذهبی در مورد امام اعظم ابوحنیفه آمده است:
و فیها بنى عمید بغداد على قبر أبی حنیفة قبّة عظیمة و أنفق علیها الأموال [1].
در این سال(459هجری) ، شهردار بغداد ، قبه و بارگاه عظیمی بر روی قبر ابو حنیفه احداث کرد و اموال فراوانی در این راه خرج کرد.
ابن عماد حنبلی وقتی در مورد کارهای نیک یکی از حاکمان مصر و قاهره سخن می گوید، یکی از این کارها را بنای بارگاه برای امام شافعی ذکر می کند.
و بنى بالقاهرة دار حدیث و رتب لها وقفا جیدا. و قد بنى على قبر الإمام الشافعی، رضی الله عنه، قبة عظیمة، و دفن أمّه عنده، و أجرى إلیها من ماء النیل و مدده بعید، و غرم على ذلک جملة عظیمة.
در قاهره ، یک درالحدیث بنا کرد و برای آن اوقاف خوبی اختصاص داد. و بر قبر امام شافعی رضی الله عنه قبه بزرگی ایجاد کرد و مادر خود را هم نزد آن دفن کرد و از رود نیل بسوی آن نهری جاری ساخت در حالیکه مسیرش طولانی بود. از این بابت پول هنگفتی را مدیون شد(کسری بودجه پیدا کرد).